torstai 5. toukokuuta 2016

Dead to the World ~ Alive for the Journey

Puutarha ja kaikki siihen liittyvä on tuntunut hyvin mielekkäältä aiheelta viime aikoina.
Tämä on ensimmäinen kevät ikinä kun pääsen hoitamaan oman kodin pihaa.
Semmoista kun ei ole aiemmin ollut.
Ollaan yhdessä hoidettu piha-alueet talven jäljiltä kesäkuntoon.
Minun vastuullani oli meidän pikkuinen takapiha.
~

Yhden lämpimän kevätillan keräsin pihalta oksia joista Peikkotyttö rakensi syksyllä majaa, sekä haravoin syksyltä jääneet tammen lehdet pois.
Toisena iltana leikattiin matalaksi yli kaksimetriseksi kivunnut, ilmeisesti alunperin joku äitienpäiväruusu.
Ruusu oli aikamoinen reuhka, ei kukkinut kunnolla ja oli vaarallisessa paikassa etenkin Knutille.

Nyt kahden viime päivän aikana pikkuinen piha ja sen kasvit ovat heränneet eloon.
Puihin ja pensaisiin ilmestyi silmut kuin tyhjästä.

Tämän päivän +20 celsiusta kertonee sen että kesä on todellakin tulossa <3


Pihamme on aika pitkälti luonnontilassa joten sille on suotava lähiaikoina vielä runsaasti aikaa ja hellää huolenpitoa.
~
En tiedä vaikka tää liila kasvusto olisi jokin rikkaruoho, mutta söpöltä se  näyttää x)

~
Olen suunnitellut että reunustetaan kukkapenkit (kokonaiset kaksi) jollain nätillä koristekivellä.
~

Haaveilen tietenkin mustilla elementeillä koristellusta puutarhasta :D
Aion kuitenkin etsiä mahd. paljon rekvisiittaa pihalle kirppiksiltä.
Esim. ruukkuja ja ois huippua jos löytyisi jotain kauniita koukeroisia metallikehikkoja köynnöskasveja tukemaan.
Kehikkoja kannattaa myös kytätä kauppojen tarjouskuvastoista.
Saatan myös ulkoistaa sisäkoristeina olleita rappioromanttisia tavaroita joita on kertynyt vuosien varrella.
 ~
Kuva Pinterestistä.

Mansikka-amppeli terassille olisi mieluinen.
Ylipäätänsä kaikki hyötykasvit kuten nämä mun armaat yrtit mitä olen varovaisesti alkanut nyt ulkoiluttamaan, ettei raukat pelästy Suomen kevään kylmiä öitä :D


Mulla on myös haaveissa seuraavana vapaapäivänä osallistua kirjastossa järjestettävään Marttojen Villiyrtit-superfoodia luonnosta luentoon :D
~

Lopuksi kuvia wappupäivältä, jolloin käytiin mun äitini tykönä grillaamassa.

Some pictures from my mothers garden also.
We went there on May Day to barbeque and meet my family.
She changed my old sofa into a herb bed  :D


Peikkotyttö ja Knut ihmettelee Eino-kissaa.
Äiti teki mun vanhasta sohvasta yrttipenkin <3
Knutilla oli, kuten herrasmiehellä kuuluukin, mukana viikatemies-kävelykeppi.
***

I´m now focused on learning some basics of gardening.
Next week there is a wildherb-superfood lecture at our city library and I am planning to attend.
This is the very 1st spring that I have my own yard to take care off.
Now we have cleaned all the signs of last fall and winter away. Yet spring was kinda late, it is now officially here.
Today was first day when temperature was over 20 celsius <3

I´m dreaming of a tidy little garden with some black cast iron decoration.
With some flowers, herbs and strawberry growing there.

All I have for now is this wilderness, a pretty one though.
 ~


4 kommenttia:

  1. Kuulostaa ihanalta nuo sun suunnitelmat ja nuo sisustus elementit myös. Mä itse asun kerrostalossa mutta kotipaikallani saan toteuttaa multapeukaloani.Mä olen hurahtanut vanhoihin emaliastioihin ym. Mitä ruosteisempi niin sen parempi. Tuo lila kasvi on kiurunkannus,kaunis kevään kukkija ja myydään koristekasvina. Odotan ihan innolla että laitat kuvia blogiin teidän puutarhasta kun saat valmiiksi..voin vain kuvitella että siitä tulee ihanan mystinen<3 -Metsänpeikko-

    VastaaPoista
  2. Kiitos :)Mulla on visio millä gardeni saadaan näyttämään kyllä hyvin meidän näköiseltä. Ripaus kansanperinteitä, muinaisuutta, black metalia ja gootti estetiikkaa. Perjantaina alkaa kesäloma part.1 joten visiot saa kyllä siihen asti odottaa~

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuosta Marttojen kurssista olisi myös kiva lukea. Mä olen luonnon yrtteihin perehtynyt vuosien varrella ja hyödynnän kyllä niitä paljon. Ensimmäiset nokkoset aion kerätä perjantaina ja pesen lattiat nokkosvedellä. Ja Tottakai myös kuivatan talven varalle. Ihanaa kesän alkua sinulle :)

      Poista
    2. Juuri tultiin luennolta Kukkaistytön kanssa. Postaan aiheesta lähipäivinä :0) Nokkonen vaikutti hyvin kiintoisalta. Olin tietoinen useimmista sen käyttötavoista mutta kuivatus ym. ohjeet sekä reseptit tulivat tarpeeseen~ Herbalismi kiinnostaa myös todella paljon. Jos oikein innostuu niin Adlibriksessä näyttää olevan hortoilijoille mielenkiintoisia tietoteoksia~

      Poista