torstai 12. toukokuuta 2016

Rohto-oppi

Kävimme Peikkotytön kanssa tiistaina kirjastossa 
Villiyrtit - Superfoodia luonnosta luennolla.

~

Olen pienenä maalaistyttönä maistellut Ketunleipää, lääkinnyt naarmuja piharatamon lehdellä sekä pujotellut heinän korteen ahomansikoita.

Nokkonen on ruoka-aineena kiinnostanut pitkään sen huikeiden ravintoarvojen takia.
Kuitenkin halusin spesifit ohjeet nokkosen säilömiseen sekä valmistukseen ennenkuin lähden itse kokeilemaan.
~
Säilönnän perusperiaatteita;
- mahd. pian keräämisen jälkeen
- ei pesua ennen kuivaamista
- nopealla tahdilla välttääksesi homehtumisen
- max 35 c lämpötila
- kimppukuivatus 
- säilytys pimeässä ja kuivassa
- säilytys ilmatiiviissä astioissa

Ruokakäyttöä enemmän minua kiinnostaa kasvien käyttö lääkinnälliseen tarkoitukseen.
Rohto-oppi, herbalismi toisin sanoen.

Tahdon vanhana mummona keitellä omassa mökissäni ihmeliemiä, hihhah :p
Näin streittarina ne perinteiset liemet kun eivät tule kyseeseen.
Täytynee perehtyä aiheeseen enempi painetun sanan muodossa.
~


Luennolla käytiin läpi niitä yleisimpiä syötäviä villikasveja kuten;
- nokkonen
- voikukka
- koivu
- maitohorsma
- puna- ja valkoapila
- mustikka ja puolukka (lehdet)
- kuusi
- siankärsämö
- poimulehti
-kanerva
- piharatamo
- mesiangervo
- vuohenputki
- ahomansikka
- vadelma (lehdet)
- ketunleipä
- litulaukka
- luonnonruusu
- orvokki

Voikukkasima tai koivun lehdet salaatissa ei juuri houkuttele.
Villivadelman lehtien käyttö kasvovedessä tai nokkosletut kuulostavat sen sijaan kiehtovilta.
~

Kaiken
kaikkiaan mielenkiintoinen puolitoista tuntinen villiyrttien maailmassa.
Sivistys, eritoten ilmainen sellainen on aina hyödyntämisen arvoinen asia :)
~

Tiesitkö, että poimulehti (Alchemilla) on kasvi joka on pyhitetty hedelmällisyyden jumalatar Freyalle?


~
Hedelmällisyyden jumalattarista oiva aasinsilta x)
Äitienpäivänä töistä tullessani minua oli odottamassa
kakkua ja croissantteja.
Kahvin pääsin nauttimaan uudesta tanssimukistani (joka oli lahja Taivaantakojalta) samalla kun ihastelin lasten askarteluja.

Iittalan tanssisarja on ihana kaikessa mystisyydessään.
Astiat on kuvitettu metsän omituisilla otuksilla.  Yhtä omituisilla kuin minä. Tanssi mätsää myös täydellisesti mun rakkaisiin Taika-mukeihin joten tää lahja oli ihan huippu.



~
Meillä ei ole yhteisiä lapsia, joten se että Taivaantakoja muisti minua äitienpäivänä tuntui erityisen suloiselta.




***
Couple of days ago me and my daughter went to a wild herb lecture at our city library.
 I do not have any desire to eat flowers or make birch booze ( I do not use any alcohol),
Nevertheless, that lesson gave me a sparkle to learn more about herbalism.

I got a delicious brunch as mother's day gift.
Skyforger gave me THE coffee mug of my dreams.
Also beatiful craftings made by my kids and some flowers were included on that very special moment.
Mug is finnish design by Iittala called "tanssi".
Many odd creatures of the forest there. Just like me, hahah.

2 kommenttia:

  1. Ihana äitienpäivälahja:) Mä sain haluamani jaloruusun ja uuden äiti-mukin<3. Iittalan Taika -sarjaa olen keräillyt myös ja pääasiassa tumman sinistä. Ne vaan on niin ihania :) Ja tuo omituinen otus...täällä myös sellainen varsin omituinen :D Oli kiva lukea että tykkäsit siitä yrtti-luennosta. Pääsääntöisesti kaikki mulle tuttuja,mutta mulla on vielä vähän laajempi skaala ja mua kiinnostaa myös yrttien maagiset ominaisuudet. Adlibris olikin hyvä vinkki..en ole aikoihin tilannut kirjoja joten kiitos :)Mä keräsin tänään ekat poimulehdet ja kuivatin ne. Huomenna sitten nokkosvettä lattian pesuun ja hiuksiin. Nokkonen on ihan parasta,ihana tuoksu ja maku myös:) Ja käyn viikonloppuna keräämässä kuusenkerkkiä ja teen siirappia niistä. Aivan ihanaa <3 Niitä merkkiä ei saa kerätä ilman metsän omistajan lupaa...mutta mulla onneksi mahdollisuus kerätä vähäsen. Mulla olisi vinkkejä,reseptejä ym antaa sulle vaikka kuinka:)-Metsänpeikko-

    VastaaPoista
  2. Mä olen metsänomistaja joten saan tarvittaessa näitä luonnon aarteita sieltä kotimetsästä :) Sinne tosin on nykyiseltä asuinsijaltani matkaa viitisenkymmentä km joten täytyisi pitää semmoinen keruupäivä. Magia yrttien takana kiinnostaa toki, mutta laskin sen hieman tuohon samaan herbalismin kanssa. Kun näin terveysalan ammattilaisena asenteen on oltava osin synteettisen lääketeollisuuden kannalla, niin tahtomattaankin rohto-oppi tuntuu taikuudelta vaikka luonnosta toki löytyy tieteellisesti todistetusti hyvin tehoavia lääkkeitä eri terveydentiloihin. Olen yllättävää kyllä jopa hyvin lääkevastainen ihminen yksityiselämässäni. Kasvatan mm. sitä laventelia taikavoimien takia :p Reseptejä ja vinkkejä ois kiva kuulla :) Mulla oli alunperin mustavalkoista ja punaista Taikaa, sitten äiti antoi pari niitä värillisiä jättimukeja. Minitaikamukit on ollut aikeissa ripustaa ruokailutilan kattokruunuun jo monta kk. Ehkä nyt lomalla muistan~

    VastaaPoista