tiistai 17. toukokuuta 2016

Rune Garden

  

Tällä viikolla olen viettänyt ensimmäisiä kesälomapäiviäni.
Tämmöinen kymmenen päivän breikki ennen heinäkuuta ja varsinaista lomaa tuli enemmän kuin tarpeeseen.
Nautin toukokuun säästä keskikesää enempi jolloin yleensä on liian kuuma ja liikaa valoa.
Pimeyden lapsi ei jaksa semmoista ja meitä löytyy useampi tästä pesueesta.

Viileä mutta pääsääntöisesti aurinkoinen sää on ollut omiaan puutarhuroinnille.
Reunustin meidän rehottavan kukkapenkin, ja lisäsin pihaan niin sanotusti asennetta.
~

~

Yhteensä noin neljänä päivänä oon askarrellut ostamiini puutarhakiviin vanhan futharkin riimuja.
Riimut on lätkitty omiin ryhmiinsä osin tarkoituksen, osin fiiliksen mukaan.
Kun hetki kuluu tästä projektista voin lukea mitä oon riimuilla kertonut pihaa rakentaessani.
~

~

Kun Taivaantakoja kuuli mun riimuprojektistani, pyysi hän minua maalaamaan tietyt Diablo riimut.
Diablo II kun on vuosien varrella lohkaissut aimo annoksen ukkokultani elinpäivistä.
Kukkapatamme on tätä nykyä siis teleportti toiseen ulottuvuuteen; ~Enigma~.
~

~
Somisteet puutarhaan on pääosin kirppiksiltä ja joskus jonkun antamia/hylkäämiä aarteita.
~
Kirppissaalista eiliseltä. Mansikka on Prismasta.
~
Uutena (-50%) ostin tuommoiset rautaiset hautuumaa-koukut joihin ripustin lyhdyn sekä rautaisen kukkaviritelmän.

 ~
 ~
 ~
Mun pihalleni myös voikukat ovat tervetulleita, onhan kyseessä luonnon superfood ;)
Yrtit kasvavat myös sulassa sovussa koristekukkien seassa.
Muutenkaan gardenin järjestys ei ole niin nöpönuukaa. " Söpösti vinksallaan" voisi olla vallitseva teema.
Harkitsin kukkapenkkien kokonaisvaltaista möyhennystä ja uuden mullan lisäystä mutta näyttää kukkaa puskevan ilman sitäkin joten luonnon valtaamaksi jääkööt hän.
~
 ~
~
~
~
Tein päätöksen istuttaa kaikki kesäkukat ruukkuihin, jotta pihan siivoaminen syksyllä olisi iisimpää plus koska tämä on ensimmäinen kesämme tällä pihalla en tiedä tarkalleen mitä yllätyksiä kukkapenkeistä vielä kasvaa.
Viime syksynä istutin koisokelloja sekä unikkoja joiden toivon tietenkin ilmestyvän sieltä aikanaan.
~
Garden games from the North
~
~
Puksipuupallo oli ensimmäinen kasvi jonka ostimme tähän gardeniin ja se on Taivaantakojan valitsema. 
~
~
Kesälomalaisen täytyy myös ottaa huomioon rentoutuminen ja jouten olo johon tosin vielä en ole kokenut tunteen paloa.
Tätä tuolia metästettiin useammasta eri kaupasta ennenkuin löytyi.
~
~

Pinkki amppelimansikka hurmasi mut kauneudellaan.
Toivon sen olevan lajike joka tekee marjoja koko kesän.
Terassilta olis kiva käydä napsimassa mansikat smoothieeseen.
~
~
Tämmöinen ihmekalu kun rantautui keittiöömme puolitoista kuukautta sitten.
Muiden herkkujen korvaaminen smoothieilla näkyy kolmessa kilossa pudonnutta elopainoa.
Pian 32-vuotias, 176,9cm pitkä ja 67 kiloinen Aallotar on hyvin hyvin iloinen.
Toimii!
~
 ~
 ~
Miljoonamarketista löytyi nämä puiset osoitenumerot 50 c/kpl.
Jäljellä oli tosin vain kutosia..
~
~
~


Lehmänkello on souveniööri Turun linnasta
 ~
Nuo heinäseipäät ovat muisto mun isovanhempieni maatilalta ja täten siis täysin autenttiset.
Olen pienenä viettänyt monta kesäpäivää viltin päällä heinäpellolla radiota kuunnellen kun aikuiset ovat kasanneet heinää noille seipäille.
" Helppo elämä, prinsessalla.."
~
~
Ihanin kaikista kirppislöydöistä on tämä kasvihuone jonka Taivaantakoja metsästi mulle Torista kympillä. Kympillä! :)
Siitä tulee olemaan paljon iloa tälle yrtteihin hörähtäneelle hipille myös talvella.
Kuin nätti tuo on esim. tunnelmavaloilla varustettuna yulen aikaan <3
~
Semmosta.
Mitä piditte meidän persoonallisesta kesäpihasta?
Piha on varsin pienellä rahalla kokoon puksattu. Ohessa kokonaiskustannukset;

- Mullat 60lx3 8€ ( kaksi täyttä säkkiä ed. autotallissa)
- Kesäkukkaset 9€
- Mansikka-amppeli 12,9€
- Puksipuupallo 10€
- Kvartsikide kukkapenkin reunoille 2x40l 16€
- Riimukivet 11€ ( maalit omasta takaa)
- Kukkakoukut yht. 8€
- Lyhdyt sekä pieni patsas lahjaksi saatuja
- Amppeli 2,5€ kirppikseltä ( maalattu mustaksi itse)
- Kukka kehikko 20 c kirppikseltä ( maalattu mustaksi itse)
- Musta mattaspray 4,5€ (melkein täysi, edelliset käytetty ensin)
- Kukkatuoli 6,5€ kirppikseltä
- Kukkatuoliin mosaiikkipannunalunen 50 c kirppikseltä
- Riimulautanen (äitiltä, siskon pois heittämä) maalattu mustaksi itse.
- Ruukut omasta takaa, kolme maalattu mustaksi itse, samaten riimukori
- Kasvihuone 10€ kirppikseltä
- Aurinkotuoli 19,9€
- Pallogrilli 29,9€
- Grillihiilet+ muu oheissälä ~ 10€
- Osoitenumero-kuutoset 1,5€
~
Yht. 160,4€
 ~
Loman toinen "to-do" on myös hoidettu pois alta.
 ~
 ~
Meillä on satojen eurojen arvosta pikkulusikoita mennyt roskikseen ( oikeesti, mummon perintö Hackmanit, ne mustapäiset on uustuotantonakin 9€/kpl) . Knut ei välttämättä hahmota jugurttipurkista lusikkaa kun nätisti korjaa omat jälkensä ruokapöydästä.
Noh, voi kyynel. Elämä on ja sitä rataa.
Näin ollen myöskään kummilusikoita ei voida pitää käytössä lainkaan.
Mikä on lusikoiden funktio ilman oikeaa käyttötarkoitustaan?
Lamppuun ripustaminen kera Taika-mukien tietty :D
~

Etualalla oleva lusikka on isäni kummilusikka ja yli 60-vuotias.

~
On aika unohtaa koti ja rehut, ja keskittyä olennaiseen, toisin sanoen
Mustaan Metalliin.
~
~
Esimakua viikonlopusta tarjoilee ruton vuosi suoraan Norjasta.
1349. 
Kautta Odinin, odottavan aika on ollut niin pitkä.
***
So, here is our little rune garden. 
Cost 160€ and a lot of effort but I think it is worth it. What do u think?
Now I´ll forget my garden and all other not so important things and focus on the meaning of life.
Black Metal.
Pagan Metal.
Steeelfeeest 2016!!!

                                  

8 kommenttia:

  1. Voi hitsi miten ihana tuo teidän puutarha. Osasin jotain tuollaista odottaa mutta ylitit odotukset. Nuo riimukivet on ihan parasta. Mulla on kukkapurkeissa sisällä muutamia riimikiviä mutta ulos en ole keksinyt laittaa. Kiitos ihanasta postauksesta:) -Metsänpeikko-

    VastaaPoista
  2. Kiitos~:) Riimukivissä oli iso työ, isoja kiviä maalasin 3x24 ( Wyrdiä ei tietenkään tarvitse maalata), pieniä 2x24. Muutamia on myös etupihan orvokkiämpärissä. Huomasin etten kyllä ole mikään koristekukkapuutarhuri. Voisin ihan hyvin täyttää joskus tulevan ikioman talon puutarhan vaan riimukivillä ja yrteillä/hyötykasveilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen Alunperin puutarhateknikko koulutukseltani mutta en kyllä myöskään niin koristekukka-ihminen. Mulla on jonkun verran viherkasveja mutta niistäkin onnistun aina muutaman tappamaan talven aikana :D Osa syy on kuiva huoneilma kun on sähkölämmitys enkä muista /jaksa sumuttaa tarpeeksi usein. Ennustatko muuten koskaan riimuista? Mulla on omat kivet(tai ei oikeastaan kivet vaan hevoslastan siemenistä tehdyt riimut)ja selitykset niille. Kun tarot-kortteja yleensä käytän mutta riimut antavat vähän erilaista näkökulmaa. Mulla vaan on uusittava tarot-paikka kun mun 2v poikani jotenkin pääsi kippaamaan vettä mun nykyiseen pakkaan. Kieltämättä äidin rakkaus oli siinä kohtaa vähän koetuksella mutta eipä pieni poika ymmärrä vielä aina mitä saa tehdä ja mitä ei:)

      Poista
    2. Se oli tarkoitettu niin että sun Tarot-pakka tulee uusia, eikö niin? :) Ihan niinkuin mun hopeinen Kalevan Karhu päätti irrota mun nilkasta ketjuineen, ja samana päivänä ilmestyi mun kotikonnuille nyt jo maankuulu nuori uroskarhu temmeltämään x) Selkee enne, hahah. Esitän toisinaan riimuille kysymyksiä, kyllä. Etiäiset ovat mun ei niin mieluinen luontainen piirre joka on vaan hyväksyttävä, ja ovatpa ne pelastaneet myös läheiseni varmalta kuolemalta. En silti pidä niistä. Tarokkeja en ole ikinä kokeillut. Hih, muista että tosiaan mun pihani on ihan untuvikon räpellystä puutarhan maailmassa, mutta tosi kiva että pidit siitä :)

      Poista
    3. Enempi mun suhteestani vanhan futharkin riimuihin voi lukea, olikohan mun toinen postaus ikinä; "Runes to my Memory"

      Poista
    4. Pitääpä lukea se postaus. Sain just hyvät naurut kun luin edellistä tekstiäni hevoslastan:D..piti olla olla hevoskastanjan..kas kun ei hevonpaskan:D En katso puutarhaasi mitenkään ammatti-ihmisen kriittisellä silmällä. Koulussa mua harmitti kun vähän erilainen näkemys pihasuunnitelmasta tyrmättiin tylysti:( Ja en ole koko ammatissa ollut enää aikoihin. Parasta just teilläkin on se että se piha on teidän näköinen ja edelleen IHANA! Nuo etiäiset on piirre josta joko tykkää tai sitten ei. Mulla enneunet välillä aiheuttaa ikäviä tunnetiloja ja viime Jakoajan /kekrin tienoilla mulla oli outo olo kun kävin isäni haudalla. Tunsin että mun isällä on jotain asiaa mutta en saanut selvää siitä..pari päivää myöhemmin sain tiedon että enoni on kuollut ja ollut kuolleena yksin kotona jo muutaman päivän. En pystynyt mitenkään yhdistämään sitä että olisi mun enosta kysymys mutta se tunne...isäni ehkä yritti kertoa että enoni on lähtenyt alisen maille. Ymmärrän kyllä tuon ettet pidä niistä etiäisistä. Voiko sulle muuten laittaa yksityisviestiä? Niitä reseptejä ym olisi kiva kirjotella sulle:)

      Poista
    5. No vähän ihmettelin mikä on hevoslasta mutta en ole hevosihmisiä niin aattelin että se on ihan joku ilmeinen..kastanja kuulostaa jo paljon tutummalta :D aallottarenuni@gmail.com on blogin sähköpostiosoite. Lisään sen tuonne sivubanneriin. Otan osaa niin isäsi kuin enosi puolesta. Oletko Metsänpeikko harkinnut bloggaamista tai onko sinulla jo blogi? Luulenpa että sinulla olisi mielenkiintoista materiaalia tähän genreen josta minäkin kirjoitan.

      Poista
    6. Kiitos,isäni kuolemasta tulee ensi kuussa jo 14 vuotta mutta muistan kyllä kuin eilisen päivän. Tuo enoni kuolema on vielä mysteeri kun ei tiedetä kuolinsyytä. Se tieto on että oli pahasti alkoholisoitunut ja kuolemansa jälkeen tuli mun uniin ja kertoi että luovutti jo ajat sitten ja oli katkera sisaruksilleen. Sitä äidille kerroin niin äiti sanoi että se on totta. Mulla ei ole blogia,perustamista olen harkinnut vaikka kuinka kauan mutta jotenkin en ole saanut aikaseksi. Mutta ehkäpä mä joku päivä vielä teen sen ja nyt kun kysyit niin innostuin ajatuksesta:)

      Poista