torstai 8. kesäkuuta 2017

Mehu Joka Maistuu Metsältä


Somessa jakamani kuva
kuusen nuppusista
toi minulle muutamia kysymyksiä 
jotta mitä ihmettä minä niillä puuhaan?
~
 ~
Minä teen niistä mehua :p
Enkä todellakaan vaivautuisi 
olemaan sääskien päivällistarjoiluna
ilman että mehu olisi myös
oikeasti niin hyvää että vie kielen mennessään.
~
 ~
Kerron tässä reseptin
jota noudatin.
Se on Kotikokki.net sivustolta.
Arktiset Aromit, olkaa hyvä:

~
Minulla oli kuusenkerkkiä vajaa litra,
joten laitoin nestettä 1,5l
ja suhteutin muut ainesosat tähän neste/kerkkämäärään.
Lopputuloksena kannullinen
    metsänmakuista limonaadia :p 
~
Ainesosat:
2 litraa kuusenkerkkiä
4 litraa vettä
25g sitruunahappoa
0,5 kg sokeria
~
Ohjeet: 

Putsaa kuusenkerkät metsän mönkijäisistä, jollet
sitten tahdo proteiinipitoisempaa juomaa.
Minä tein tämän vaiheen kahdesti.

~
Kaada kiehuva vesi kerkkien päälle.
~
 ~
lisää sitruunahappo ja anna seistä yön yli. 
Minä käytin ihan sitruunatiivistettä.
Siivilöi ja lisää sokeri.
~
 ~
Juoma säilyy jääkaapissa 2 viikkoa.
Kokeilin myös mehua lantrattuna
Rypäle-Karpalomehuun.
Toimii, mutta metsän maku
tietenkin laimenee hippusen.
Kuusennuput odottavat parhaillaan 
poimijoitaan,
joten mars metsään.
♥ 

2 kommenttia:

  1. Oi,tuota pitää kokeilla :) itse olen tehnyt kuusenkerkkä-siirappia joka on myös aivan ihanaa. Sopii jäätelön kanssa ja flunssan iskiessä teehen tai ihan vaan lusikalla suuhun..on hyvä lääke. On todella mahtavaa että luonnosta löytyy niin paljon kaikenlaista herkkua. Tosin moni ei niitä arvosta eikä edes tiedä mitä kaikkea voi löytää ja mihin voi käyttää. Mutta aitoa metsän tuoksua ja makua ei voita mikään. Itse kävin ostamassa luontaistuote-kaupasta(Frantsila) Kalevalainen Lemminkäisen äidin terva-pihkasalvaa. Siinä on sekä kuusen että männyn pihkaa. Ihana tuote. Voi käyttää vähän vaikka mihin. Kantapään kovettumiin,hyttysen pistoihin,rupiin ja karkoittamaan hyttysiä. Ja se tuoksu on aivan taivaallinen. Tekee mieli koko ajan laittaa sitä ihoon ihan jo sen tuoksun takia:) Tuota mehua kyllä kokeilen,kiitos vinkistä :) -Metsänpeikko-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kyllä ☺ Ammattini puolesta mm. Pihkasalva ja hunaja ovat tuttuja rohtoja. Modernissa haavanhoidossa 💚

      Poista